loading...

آشنایی با تفاوت‌های سینما خانگی، ساندبار، پارتی باکس و اسپیکر

آشنایی با تفاوت‌های سینما خانگی، ساندبار، پارتی باکس و اسپیکر | مقالات علمی و بروز

بازدید : 27
يکشنبه 29 بهمن 1402 زمان : 13:47

در مورد کیفیت صدای تلویزیون‌ها، افراد سلیقه‌های متفاوتی دارند. عده‌‌ای هستند که صدای خروجی تلویزیون برای آنها راضی کننده نیست و دوست دارند فیلم‌ها و گزارش‌های ورزشی را با هیجان بیشتری تماشا کنند، یا موزیک مورد علاقه خود را با کیفیت بالایی گوش دهند از این رو افراد به دنبال افزایش کیفیت صدای تلویزیون هستند. شرکت‌های تولید لوازم صوتی و تصویری، تجهیزاتی را طراحی و به بازار عرضه کرده‌‌اند که توانسته‌اند رضایت علاقمندان به فیلم را جلب کنند. ساندبارها و سیستم‌های سینمای خانگی، دو پیشنهاد عالی برای بهبود کیفیت صدای تلویزیون هستند. در ادامه تفاوت ساندبار و سینمای خانگی را توضیح داده و انتخاب را برای شما آسان‌تر خواهیم کرد.

برای اینکه بدانیم ساندبار بخریم یا سینما خانگی، باید ابتدا آنها را معرفی کنیم. ساده‌ترین راه برای داشتن صدای جذاب از تلویزیون، اضافه کردن ساندبار است. آنها نسبت به کیفیت صدای ناچیز تلویزیون‌های استاندارد، پیشرفتی شگرف کرده‌‌اند و اکثر آنها دارای عملکرد ساده‌ای هستند که این سادگی امکان کار کردن را برای همه افراد، فراهم کرده است. ساندبارها دستگاه‌های باریک و مستطیل شکل، حاوی چندین بلندگو هستند که در کنار هم قرار گرفته‌اند.

آنها فضای بسیار کمی را اشغال می‌کنند و نصب آنها واقعاً آسان است. از نظر صدا، ساندبارها بسیار بهتر از بلندگوهای تلویزیون هستند و با اضافه شدن یک ساب ووفر، می‌توانید یک تجربه کامل صوتی را درست مانند سینما داشته باشید. مطمئنا صدای واضح و دقیق را در سراسر اتاق خواهید شنید و از محیطی عالی به هنگام تماشای فیلم‌ها یا تماشای فوتبال، لذت خواهید برد.

بهترین حالت سینمای خانگی یک سیستم 5:1 است که شامل ۵ بلندگو به اضافه یک ساب ووفر برای تقویت باس است. اگرچه سیستم 5:1 رایج‌ترین سیستم سینمای خانگی است اما آنها را به صورت 2:1 فشرده و 9:2 گسترده نیز طراحی و تولید کرده‌اند. در صورتی که یکی یا چند مورد از باندهای سینما خانگی شما خراب شد میتوانید با مراجعه به نمایندگی تعمیرات سینما خانگی مشکل خود را رفع نمایید.

با خرید سیستم سینمای خانگی، هر بلندگو در واحد مجزای خود، در اطراف اتاق قرار می‌گیرد و کابل‌ها به تلویزیون می‌رسند. آنها صدای شگفت انگیزی را ارائه می‌دهند، اما شما باید بهترین راه حل را برای دور نگه داشتن سیم‌ها از چشم، پیدا کنید. سینمای خانگی این قابلیت را دارد که صدای فراگیر واقعی را ارائه دهد.

نقاط ضعف و قوت ساندبار و سینمای خانگی

برای برسی تفاوت ساندبار و سینمای خانگی لازم است که مروری بر نقاط قوت و ضعف آن‌ها مروری داشته باشیم. برای همین در ادامه مطالب به بررسی نقاط ضعف و قوت این دو مدل سیستم صوتی خواهیم پرداخت.

نقاط قوت ساندبار

این سیستم صوتی یک دستگاه باریک است که فضای زیادی را اشغال نمی‌کند و از سیم کمتری نسبت به سینمای خانگی برای اتصال استفاده می‌کند. با سیم‌های کمتر، این سیستم‌های صوتی می‌توانند به سادگی در جلوی تلویزیون قرار گیرند. از این طریق کیفیت صدای بلندگوهای تلویزیون بالاتر می‌رود.

تفاوت ساندبار و سینمای خانگی چیست؟

در تفاوت ساندبار و سینمای خانگی می‌توان به این موضوع اشاره کرد که با توجه به ابعاد کوچک ساندبار، نسبت به سینمای خانگی ارزان‌تر است.

نقاط ضعف ساندبار

صدای فراگیر مجازی پخش شونده، به اندازه یک سیستم سینمای خانگی با چند بلندگو، موثر نیست.

این دستگاه حالت‌های سه بعدی یا صدای فراگیر بسیار کمی به حس شنیداری شنونده اضافه می‌کند.

ساندبارها از چندین بلندگو در یک جعبه مستطیلی شکل تشکیل شده اند.

نقاط قوت سینمای خانگی

قطعا سینمای خانگی یکی از بهترین گزینه‌ها برای تجربه شنیدن صدای فراگیر واقعی است.

این سیستم به شما این امکان را می‌دهد صدا را به شیوه‌‌ای سینمایی‌تر تجربه کنید، با جلوه‌های صوتی که از جلو، پهلوها و از پشت شما می‌آیند.

نقاط ضعف سینمای خانگی

تعداد زیاد بلندگوها به معنای شلوغی و سیم‌های بیشتر است که در اطراف اتاق قابل روئت هستند.

با توجه به تفاوت ساندبار و سینمای خانگی، فرآیند راه اندازی سینمای خانگی با توجه به تعداد زیاد بلندگوها، کمی سخت‌تر از راه اندازی ساندبار است.

ویژگی‌های منحصر به فرد ساندبار

در بررسی دقیق‌تر تفاوت ساندبار و سینمای خانگی بهتر است به‌صورت اختصاصی با ویژگی‌های ساندربارها نیز آشنا شویم.

ساندبار با ساب ووفر

اگر می‌خواهید غرش صحنه‌های جنگی یا هیاهوی فضای ورزشگاه در روز مسابقه را به طور کامل احساس کنید، به سراغ مدلی از ساندبار با ساب ووفر جداگانه بروید.

ساب ووفر تمام صداهای فرکانس پایینی را که دیگر بلندگوها قادر به پخش آنها نیستند را کنترل می‌کند و طیف کاملی از صدا را همانطور که طراحان صدا در نظر داشتند، در اختیار شما قرار می‌دهد. ساب ووفرهای بی‌سیم را می‌توان در هر جایی از اتاق قرار دهید تا بهترین تجربه فیلم دیدن را در ذهن بسپارید.

Dolby Atmos

این فناوری هوشمند، کمک می‌کند تا صداها از چند جهت شنیده شوند. به جای اینکه بلندگوها به سمت ناحیه دید شما قرار بگیرند، طراحی چند جهته باعث می‌شود صدا به گونه‌‌ای باشد که انگار در اطراف شما قرار دارند. در واقع از آنجایی که صدا از عمل روی صفحه پیروی می‌کند، هر چیزی را که تماشا می‌کنید، فراگیرتر و واقعی‌تر می‌شود.

بلوتوث برای موسیقی

ساندبارها می‌توانند به همان اندازه برای پخش موسیقی نیز عالی باشند. از این رو باید مدلی با بلوتوث داخلی را انتخاب کنید. سپس می‌توانید از طریق ساندبار به موسیقی موجود در تلفن همراه یا لپ تاپ خود دسترسی پیدا کنید.

تفاوت‌های ساندبار و سینما خانگی

انتخاب بلندگو برای راه اندازی یک سیستم صوتی ایده آل همیشه موضوعی قابل بحث بوده است. برخی استدلال می‌کنند که یک سیستم ساندبار مناسب، باید انتخاب ایده آلی باشد زیرا جمع و جور است و راه اندازی آن بسیار آسان است.

برخی استدلال می‌کنند که راه اندازی سیستم سینمای خانگی، علیرغم کمی پیچیده‌تر بودن، کیفیت صدای بسیار بهتر و تجربه صدای فراگیر را ارائه می‌دهد. اما واقعیت این است که هر کسی سلیقه متفاوت برای شنیدن دارد.

برخی می‌خواهند با پخش صدا، در فیلم غوطه ور شوند، در حالی که برخی دیگر فقط به دنبال افزایش کیفیت صدای تلویزیون هستند. برای اینکه ساندبار بخریم یا سینما خانگی، در ادامه چند تفاوت ساندبار و سینمای خانگی را عنوان خواهیم کرد.

تفاوت در راه‌اندازی ساندبار و سینمای خانگی

ساندبارها، همانطور که قبلا ذکر شد، راه اندازی ساده‌‌ای دارند و همچنین فضای کمتری را اشغال می‌کنند. تنها فضایی که لازم دارید، یک فضای کم در جلوی تلویزیون برای قرار دادن ساندبار است.

البته اگر قصد خرید ساب ووفر را نیز دارید، یک فضای کافی نیز باید برای آن در نظر بگیرید. البته در برخی از مدل‌ها، ساندبار اتصال بی‌سیم را به ساب ووفر ارائه می‌دهد.

تفاوت ساندبار و سینمای خانگی چیست؟

از سوی دیگر، در سینمای خانگی تعداد بلندگوها بیشتر و عمدتا سیمی هستند و کاربران باید آنها را به یک دستگاه واحد که می‌تواند دی وی دی باشد، متصل کنند. این بدان معناست که در مقایسه با ساندبارها با سیم‌های بسیار بیشتری سروکار دارید. جدای از آن، محل قرارگیری آنها نیز مهم است و شما باید برای هر بلندگوی موجود، یک فضایی را ایجاد کنید. اگر قصد خرید یک سیستم 5:1 را دارید، باید سه بلندگو را در قسمت جلو قرار دهید.

یک بلندگو در چپ جلو، یک بلندگو در مرکز جلو و یک بلندگو در راست جلو جاگذاری کنید. ساب ووفر را نیز باید در نزدیکی تلویزیون قرار دهید و دو بلندگوی دیگر را راست عقب و چپ عقب بگذارید. این فرآیند ممکن است پیچیده باشد، به علاوه برای پنهان کردن همه کابل‌ها از دید، کار دشواری است.

تفاوت در اتصالات ساندبار و سینمای خانگی

از تفاوت ساندبار و سینمای خانگی، اتصالات است. نکته مهم دیگری که آنها را از یکدیگر متمایز می‌کند، نحوه اتصال آنها به تلویزیون است. حتی ساندبارهای معمولی دارای پورت HDMI eARC)) و پورت‌های ورودی HDMI هستند که به شما این امکان را می‌دهند چندین دستگاه را همزمان به تلویزیون وصل کنید. علاوه بر آن، آنها اتصال بلوتوث را نیز ارائه می‌دهند.

با این حال، راه‌اندازی سیستم سینمای خانگی 5:1، بلوتوث و گزینه‌های اتصال معمولی RCA (کابل قرمز، زرد و سفید که قبلاً با پخش‌کننده‌های DVD قدیمی عرضه می‌شد) را ارائه می‌دهد.

اما انواع مدرن آنها دارای هاب اختصاصی هستند که شامل تمام گزینه‌های گسترده مانند درگاه‌های HDMI متعدد، اتصال نوری، بلوتوث، وای‌فای و موارد دیگر می‌شود. در واقع، سینمای خانگی مطمئناً گزینه‌های اتصال بیشتری نسبت به ساندبار گران قیمت ارائه می‌دهد.

تفاوت در Dolby ATMOS، پشتیبانی DTS و خروجی صدا ساندبار و سینمای خانگی

یکی دیگر از موارد تفاوت ساندبار و سینمای خانگی، خروجی صدا است. اکثر بلندگوهای سینمای خانگی و ساندبارها حداقل از فرمت‌های Dolby و DTS یا هر دو پشتیبانی می‌کنند. گزینه‌های گران قیمت همچنین از کدک‌های صوتی مدرن مانند Dolby ATMOS و DTS:X نیز پشتیبانی می‌کنند.

در مورد خروجی صدا، شکی نیست که راه اندازی سینمای خانگی صدای بهتری را ارائه می‌دهد زیرا صدا از یک بلندگو به بلندگوی دیگر منتقل می‌شود، که در فاصله نگه داشته می‌شود و می‌توان به وضوح آن را احساس کرد. یکی دیگر از بخش‌های خوب در مورد بلندگوهای سینمای خانگی این است که آنها دارای بلندگوی عقب هستند که تماشای فیلم و نمایش را جذاب‌تر می‌کند.

ساندبارها خیلی از این تلنولوژی عقب نیستند. اکثر شرکت‌ها شروع به استفاده از ایده‌های بلندگوهای جهت‌دار برای ارائه غوطه‌وری بیشتر صدا کرده‌اند. در برخی از مدل‌ها می‌توان این تفاوت را احساس کرد اما هنوز هم تراز بلندگوهای سینمای خانگی نیستند.

سعی کنید یک ساندبار با پشتیبانی از Dolby ATMOS و DTS:X خریداری کنید که یافتن آنها در بلندگوهای سینمای خانگی کمی سخت است. این ساندبارها نه تنها کانال‌های مجزای چپ، راست و وسط را ارائه می‌کنند، بلکه با بلندگوهای رو به بالا عرضه می‌شوند تا حس فضا و بعد سوم را برای تجربه‌ای کامل شبیه سینما ارائه دهند.

تفاوت در قیمت ساندبار و سینمای خانگی

در حالی که به نظر می‌رسد ساندبارها مقرون به صرفه‌تر از سیستم‌های سینمای خانگی با چند بلندگو هستند، اما این موضوع برای دستگاه‌های ساندبار با سطح بالا چندان قابل قبول نیست. بنابراین هنگام خرید هر یک از آنها باید یک مقایسه مشابه بین کیفیت صدا و ویژگی‌ها، انجام شود. می‌توانید برای راحتی بیشتر، کیفیت صدا را رها کنید و یک ساندبار مقرون‌به‌صرفه را انتخاب کنید.

می‌توانید یک سیستم خانگی معمولی 5:1 را با قیمت بسیار پایین خریداری کنید اما اگر به دنبال ویژگی‌های گسترده‌تر و پشتیبانی از اتصالات متعدد هستید، باید هزینه بیشتری بپردازید. به طور مشابه، ساندبارها نیز با تنوع قیمت متفاوت در دسترس هستند.

اما اگر به دنبال یک ساب ووفر بی‌سیم، گزینه‌های اتصال متعدد، با پشتیبانی از Dolby ATMOS هستید، باید برای آن هزینه بیشتری بپردازید. به طور کلی هر دو سیستم با قیمت‌های مختلف در دسترس هستند. قطعا با بودجه‌‌ای که در نظر گرفته‌‌اید، به همان اندازه امکانات دریافت خواهید کرد.

ساندبار بخریم یا سینما خانگی

برای اینکه ساندبار بخریم یا سینما خانگی، .همه چیز به اولویت‌ها بستگی دارد. اساسا، اگر فضای کمی دارید و نمی‌خواهید با سیم‌های زیاد بیش از اندازه اتاق خود را شلوغ کنید، ساندبار را انتخاب کنید.

ساندبار یک دستگاه مستطیل شکل تک است که معمولاً به صورت افقی جلوی تلویزیون قرار می‌گیرد اما سینمای خانگی با چند بلندگو ارائه می‌شود و معمولاً از یک گیرنده، ساب ووفر و پنج بلندگو تشکیل می‌شود.

با توجه به تفاوت ساندبار و سینمای خانگی، اما هر دو، صدای برتر را نسبت به صدای داخلی تلویزیون ارائه می‌دهند. این موضوع به این دلیل است که هر دو سیستم فضای بیشتری را فراهم می‌کنند که در آن صدا می‌تواند به اطراف پخش شود.

بلندگوهای قوی‌تر دارای رتبه‌بندی وات بالاتری هستند و بسیاری از ساندبارها تا ۱۰۰ وات قدرت دارند که برای یک بیننده معمولی باید به اندازه کافی قدرتمند باشند. اما سینمای خانگی برای واقعی‌ترین تجربه صدای فراگیر مناسب‌تر هستند، زیرا بلندگوها به طور استراتژیک در اطراف اتاق قرار می‌گیرند.

وقتی نوبت به تنظیمات می‌رسد، ساندبارها گزینه بسیار ساده‌تری هستند. به طور معمول، هنگامی که ساندبار را در محل انتخابی خود قرار دادید و آن را به منبع برق متصل کردید، می‌توانید آن را از طریق اتصال بی‌سیم یا بلوتوث به تلویزیون متصل کنید. البته اتصالات کابلی به تلویزیون نیز پشتیبانی می‌شود.

اما تنظیمات سینمای خانگی با چند بلندگو پیچیده‌تر است و به زمان بیشتری برای راه‌اندازی نیاز دارد. همچنین باید چیدمان کابل را به طور مؤثر مدیریت کنید تا نه تنها از نظر زیبایی ظاهری زیبا داشته باشد، بلکه از برخورد افراد با آنها و آسیب رساندن به بلندگوها جلوگیری شود.

البته اگر علاقمند به استفاده از هر دو مجموعه ساندبار و سینمای خانگی هستید، می‌توانید هر دو را در کنار هم داشته باشید.

سخن پایانی

با توجه به تفاوت ساندبار و سینمای خانگی، ساندبارها بدون شک، دستگاه‌های ساده اما بسیار کاربردی هستند. طراحی هوشمندانه و جمع و جور آنها در نمایندگی تعمیرات الجی این امکان را در اختیار شما قرار می‌دهد تا به راحتی در جلوی تلویزیون، قرار دهید. البته می‌توانید آن را به دیوار نصب کنید یا روی یک پایه در کنار تلویزیون قرار دهید. هیچ سیم بلندگوی وجود ندارد که بتوانید با دقت در گوشه‌های اتاق آنها را پنهان کنید و هیچ لیست گسترده‌ای از تنظیمات برای اجرا در طول راه‌اندازی اولیه وجود ندارد.

از نظر زیبایی شناختی، ساندبارها نیز می‌توانند گزینه جذابی باشند و برای مینیمالیست‌های جهان، این یک عامل مهم است. اما وقتی صحبت از یک تجربه صوتی فراگیر به میان می‌آید، سیستم سینمای خانگی برای برخی از کاربران گزینه ارجح است.

در مورد کیفیت صدای تلویزیون‌ها، افراد سلیقه‌های متفاوتی دارند. عده‌‌ای هستند که صدای خروجی تلویزیون برای آنها راضی کننده نیست و دوست دارند فیلم‌ها و گزارش‌های ورزشی را با هیجان بیشتری تماشا کنند، یا موزیک مورد علاقه خود را با کیفیت بالایی گوش دهند از این رو افراد به دنبال افزایش کیفیت صدای تلویزیون هستند. شرکت‌های تولید لوازم صوتی و تصویری، تجهیزاتی را طراحی و به بازار عرضه کرده‌‌اند که توانسته‌اند رضایت علاقمندان به فیلم را جلب کنند. ساندبارها و سیستم‌های سینمای خانگی، دو پیشنهاد عالی برای بهبود کیفیت صدای تلویزیون هستند. در ادامه تفاوت ساندبار و سینمای خانگی را توضیح داده و انتخاب را برای شما آسان‌تر خواهیم کرد.

برای اینکه بدانیم ساندبار بخریم یا سینما خانگی، باید ابتدا آنها را معرفی کنیم. ساده‌ترین راه برای داشتن صدای جذاب از تلویزیون، اضافه کردن ساندبار است. آنها نسبت به کیفیت صدای ناچیز تلویزیون‌های استاندارد، پیشرفتی شگرف کرده‌‌اند و اکثر آنها دارای عملکرد ساده‌ای هستند که این سادگی امکان کار کردن را برای همه افراد، فراهم کرده است. ساندبارها دستگاه‌های باریک و مستطیل شکل، حاوی چندین بلندگو هستند که در کنار هم قرار گرفته‌اند.

آنها فضای بسیار کمی را اشغال می‌کنند و نصب آنها واقعاً آسان است. از نظر صدا، ساندبارها بسیار بهتر از بلندگوهای تلویزیون هستند و با اضافه شدن یک ساب ووفر، می‌توانید یک تجربه کامل صوتی را درست مانند سینما داشته باشید. مطمئنا صدای واضح و دقیق را در سراسر اتاق خواهید شنید و از محیطی عالی به هنگام تماشای فیلم‌ها یا تماشای فوتبال، لذت خواهید برد.

بهترین حالت سینمای خانگی یک سیستم 5:1 است که شامل ۵ بلندگو به اضافه یک ساب ووفر برای تقویت باس است. اگرچه سیستم 5:1 رایج‌ترین سیستم سینمای خانگی است اما آنها را به صورت 2:1 فشرده و 9:2 گسترده نیز طراحی و تولید کرده‌اند. در صورتی که یکی یا چند مورد از باندهای سینما خانگی شما خراب شد میتوانید با مراجعه به نمایندگی تعمیرات سینما خانگی مشکل خود را رفع نمایید.

با خرید سیستم سینمای خانگی، هر بلندگو در واحد مجزای خود، در اطراف اتاق قرار می‌گیرد و کابل‌ها به تلویزیون می‌رسند. آنها صدای شگفت انگیزی را ارائه می‌دهند، اما شما باید بهترین راه حل را برای دور نگه داشتن سیم‌ها از چشم، پیدا کنید. سینمای خانگی این قابلیت را دارد که صدای فراگیر واقعی را ارائه دهد.

نقاط ضعف و قوت ساندبار و سینمای خانگی

برای برسی تفاوت ساندبار و سینمای خانگی لازم است که مروری بر نقاط قوت و ضعف آن‌ها مروری داشته باشیم. برای همین در ادامه مطالب به بررسی نقاط ضعف و قوت این دو مدل سیستم صوتی خواهیم پرداخت.

نقاط قوت ساندبار

این سیستم صوتی یک دستگاه باریک است که فضای زیادی را اشغال نمی‌کند و از سیم کمتری نسبت به سینمای خانگی برای اتصال استفاده می‌کند. با سیم‌های کمتر، این سیستم‌های صوتی می‌توانند به سادگی در جلوی تلویزیون قرار گیرند. از این طریق کیفیت صدای بلندگوهای تلویزیون بالاتر می‌رود.

تفاوت ساندبار و سینمای خانگی چیست؟

در تفاوت ساندبار و سینمای خانگی می‌توان به این موضوع اشاره کرد که با توجه به ابعاد کوچک ساندبار، نسبت به سینمای خانگی ارزان‌تر است.

نقاط ضعف ساندبار

صدای فراگیر مجازی پخش شونده، به اندازه یک سیستم سینمای خانگی با چند بلندگو، موثر نیست.

این دستگاه حالت‌های سه بعدی یا صدای فراگیر بسیار کمی به حس شنیداری شنونده اضافه می‌کند.

ساندبارها از چندین بلندگو در یک جعبه مستطیلی شکل تشکیل شده اند.

نقاط قوت سینمای خانگی

قطعا سینمای خانگی یکی از بهترین گزینه‌ها برای تجربه شنیدن صدای فراگیر واقعی است.

این سیستم به شما این امکان را می‌دهد صدا را به شیوه‌‌ای سینمایی‌تر تجربه کنید، با جلوه‌های صوتی که از جلو، پهلوها و از پشت شما می‌آیند.

نقاط ضعف سینمای خانگی

تعداد زیاد بلندگوها به معنای شلوغی و سیم‌های بیشتر است که در اطراف اتاق قابل روئت هستند.

با توجه به تفاوت ساندبار و سینمای خانگی، فرآیند راه اندازی سینمای خانگی با توجه به تعداد زیاد بلندگوها، کمی سخت‌تر از راه اندازی ساندبار است.

ویژگی‌های منحصر به فرد ساندبار

در بررسی دقیق‌تر تفاوت ساندبار و سینمای خانگی بهتر است به‌صورت اختصاصی با ویژگی‌های ساندربارها نیز آشنا شویم.

ساندبار با ساب ووفر

اگر می‌خواهید غرش صحنه‌های جنگی یا هیاهوی فضای ورزشگاه در روز مسابقه را به طور کامل احساس کنید، به سراغ مدلی از ساندبار با ساب ووفر جداگانه بروید.

ساب ووفر تمام صداهای فرکانس پایینی را که دیگر بلندگوها قادر به پخش آنها نیستند را کنترل می‌کند و طیف کاملی از صدا را همانطور که طراحان صدا در نظر داشتند، در اختیار شما قرار می‌دهد. ساب ووفرهای بی‌سیم را می‌توان در هر جایی از اتاق قرار دهید تا بهترین تجربه فیلم دیدن را در ذهن بسپارید.

Dolby Atmos

این فناوری هوشمند، کمک می‌کند تا صداها از چند جهت شنیده شوند. به جای اینکه بلندگوها به سمت ناحیه دید شما قرار بگیرند، طراحی چند جهته باعث می‌شود صدا به گونه‌‌ای باشد که انگار در اطراف شما قرار دارند. در واقع از آنجایی که صدا از عمل روی صفحه پیروی می‌کند، هر چیزی را که تماشا می‌کنید، فراگیرتر و واقعی‌تر می‌شود.

بلوتوث برای موسیقی

ساندبارها می‌توانند به همان اندازه برای پخش موسیقی نیز عالی باشند. از این رو باید مدلی با بلوتوث داخلی را انتخاب کنید. سپس می‌توانید از طریق ساندبار به موسیقی موجود در تلفن همراه یا لپ تاپ خود دسترسی پیدا کنید.

تفاوت‌های ساندبار و سینما خانگی

انتخاب بلندگو برای راه اندازی یک سیستم صوتی ایده آل همیشه موضوعی قابل بحث بوده است. برخی استدلال می‌کنند که یک سیستم ساندبار مناسب، باید انتخاب ایده آلی باشد زیرا جمع و جور است و راه اندازی آن بسیار آسان است.

برخی استدلال می‌کنند که راه اندازی سیستم سینمای خانگی، علیرغم کمی پیچیده‌تر بودن، کیفیت صدای بسیار بهتر و تجربه صدای فراگیر را ارائه می‌دهد. اما واقعیت این است که هر کسی سلیقه متفاوت برای شنیدن دارد.

برخی می‌خواهند با پخش صدا، در فیلم غوطه ور شوند، در حالی که برخی دیگر فقط به دنبال افزایش کیفیت صدای تلویزیون هستند. برای اینکه ساندبار بخریم یا سینما خانگی، در ادامه چند تفاوت ساندبار و سینمای خانگی را عنوان خواهیم کرد.

تفاوت در راه‌اندازی ساندبار و سینمای خانگی

ساندبارها، همانطور که قبلا ذکر شد، راه اندازی ساده‌‌ای دارند و همچنین فضای کمتری را اشغال می‌کنند. تنها فضایی که لازم دارید، یک فضای کم در جلوی تلویزیون برای قرار دادن ساندبار است.

البته اگر قصد خرید ساب ووفر را نیز دارید، یک فضای کافی نیز باید برای آن در نظر بگیرید. البته در برخی از مدل‌ها، ساندبار اتصال بی‌سیم را به ساب ووفر ارائه می‌دهد.

تفاوت ساندبار و سینمای خانگی چیست؟

از سوی دیگر، در سینمای خانگی تعداد بلندگوها بیشتر و عمدتا سیمی هستند و کاربران باید آنها را به یک دستگاه واحد که می‌تواند دی وی دی باشد، متصل کنند. این بدان معناست که در مقایسه با ساندبارها با سیم‌های بسیار بیشتری سروکار دارید. جدای از آن، محل قرارگیری آنها نیز مهم است و شما باید برای هر بلندگوی موجود، یک فضایی را ایجاد کنید. اگر قصد خرید یک سیستم 5:1 را دارید، باید سه بلندگو را در قسمت جلو قرار دهید.

یک بلندگو در چپ جلو، یک بلندگو در مرکز جلو و یک بلندگو در راست جلو جاگذاری کنید. ساب ووفر را نیز باید در نزدیکی تلویزیون قرار دهید و دو بلندگوی دیگر را راست عقب و چپ عقب بگذارید. این فرآیند ممکن است پیچیده باشد، به علاوه برای پنهان کردن همه کابل‌ها از دید، کار دشواری است.

تفاوت در اتصالات ساندبار و سینمای خانگی

از تفاوت ساندبار و سینمای خانگی، اتصالات است. نکته مهم دیگری که آنها را از یکدیگر متمایز می‌کند، نحوه اتصال آنها به تلویزیون است. حتی ساندبارهای معمولی دارای پورت HDMI eARC)) و پورت‌های ورودی HDMI هستند که به شما این امکان را می‌دهند چندین دستگاه را همزمان به تلویزیون وصل کنید. علاوه بر آن، آنها اتصال بلوتوث را نیز ارائه می‌دهند.

با این حال، راه‌اندازی سیستم سینمای خانگی 5:1، بلوتوث و گزینه‌های اتصال معمولی RCA (کابل قرمز، زرد و سفید که قبلاً با پخش‌کننده‌های DVD قدیمی عرضه می‌شد) را ارائه می‌دهد.

اما انواع مدرن آنها دارای هاب اختصاصی هستند که شامل تمام گزینه‌های گسترده مانند درگاه‌های HDMI متعدد، اتصال نوری، بلوتوث، وای‌فای و موارد دیگر می‌شود. در واقع، سینمای خانگی مطمئناً گزینه‌های اتصال بیشتری نسبت به ساندبار گران قیمت ارائه می‌دهد.

تفاوت در Dolby ATMOS، پشتیبانی DTS و خروجی صدا ساندبار و سینمای خانگی

یکی دیگر از موارد تفاوت ساندبار و سینمای خانگی، خروجی صدا است. اکثر بلندگوهای سینمای خانگی و ساندبارها حداقل از فرمت‌های Dolby و DTS یا هر دو پشتیبانی می‌کنند. گزینه‌های گران قیمت همچنین از کدک‌های صوتی مدرن مانند Dolby ATMOS و DTS:X نیز پشتیبانی می‌کنند.

در مورد خروجی صدا، شکی نیست که راه اندازی سینمای خانگی صدای بهتری را ارائه می‌دهد زیرا صدا از یک بلندگو به بلندگوی دیگر منتقل می‌شود، که در فاصله نگه داشته می‌شود و می‌توان به وضوح آن را احساس کرد. یکی دیگر از بخش‌های خوب در مورد بلندگوهای سینمای خانگی این است که آنها دارای بلندگوی عقب هستند که تماشای فیلم و نمایش را جذاب‌تر می‌کند.

ساندبارها خیلی از این تلنولوژی عقب نیستند. اکثر شرکت‌ها شروع به استفاده از ایده‌های بلندگوهای جهت‌دار برای ارائه غوطه‌وری بیشتر صدا کرده‌اند. در برخی از مدل‌ها می‌توان این تفاوت را احساس کرد اما هنوز هم تراز بلندگوهای سینمای خانگی نیستند.

سعی کنید یک ساندبار با پشتیبانی از Dolby ATMOS و DTS:X خریداری کنید که یافتن آنها در بلندگوهای سینمای خانگی کمی سخت است. این ساندبارها نه تنها کانال‌های مجزای چپ، راست و وسط را ارائه می‌کنند، بلکه با بلندگوهای رو به بالا عرضه می‌شوند تا حس فضا و بعد سوم را برای تجربه‌ای کامل شبیه سینما ارائه دهند.

تفاوت در قیمت ساندبار و سینمای خانگی

در حالی که به نظر می‌رسد ساندبارها مقرون به صرفه‌تر از سیستم‌های سینمای خانگی با چند بلندگو هستند، اما این موضوع برای دستگاه‌های ساندبار با سطح بالا چندان قابل قبول نیست. بنابراین هنگام خرید هر یک از آنها باید یک مقایسه مشابه بین کیفیت صدا و ویژگی‌ها، انجام شود. می‌توانید برای راحتی بیشتر، کیفیت صدا را رها کنید و یک ساندبار مقرون‌به‌صرفه را انتخاب کنید.

می‌توانید یک سیستم خانگی معمولی 5:1 را با قیمت بسیار پایین خریداری کنید اما اگر به دنبال ویژگی‌های گسترده‌تر و پشتیبانی از اتصالات متعدد هستید، باید هزینه بیشتری بپردازید. به طور مشابه، ساندبارها نیز با تنوع قیمت متفاوت در دسترس هستند.

اما اگر به دنبال یک ساب ووفر بی‌سیم، گزینه‌های اتصال متعدد، با پشتیبانی از Dolby ATMOS هستید، باید برای آن هزینه بیشتری بپردازید. به طور کلی هر دو سیستم با قیمت‌های مختلف در دسترس هستند. قطعا با بودجه‌‌ای که در نظر گرفته‌‌اید، به همان اندازه امکانات دریافت خواهید کرد.

ساندبار بخریم یا سینما خانگی

برای اینکه ساندبار بخریم یا سینما خانگی، .همه چیز به اولویت‌ها بستگی دارد. اساسا، اگر فضای کمی دارید و نمی‌خواهید با سیم‌های زیاد بیش از اندازه اتاق خود را شلوغ کنید، ساندبار را انتخاب کنید.

ساندبار یک دستگاه مستطیل شکل تک است که معمولاً به صورت افقی جلوی تلویزیون قرار می‌گیرد اما سینمای خانگی با چند بلندگو ارائه می‌شود و معمولاً از یک گیرنده، ساب ووفر و پنج بلندگو تشکیل می‌شود.

با توجه به تفاوت ساندبار و سینمای خانگی، اما هر دو، صدای برتر را نسبت به صدای داخلی تلویزیون ارائه می‌دهند. این موضوع به این دلیل است که هر دو سیستم فضای بیشتری را فراهم می‌کنند که در آن صدا می‌تواند به اطراف پخش شود.

بلندگوهای قوی‌تر دارای رتبه‌بندی وات بالاتری هستند و بسیاری از ساندبارها تا ۱۰۰ وات قدرت دارند که برای یک بیننده معمولی باید به اندازه کافی قدرتمند باشند. اما سینمای خانگی برای واقعی‌ترین تجربه صدای فراگیر مناسب‌تر هستند، زیرا بلندگوها به طور استراتژیک در اطراف اتاق قرار می‌گیرند.

وقتی نوبت به تنظیمات می‌رسد، ساندبارها گزینه بسیار ساده‌تری هستند. به طور معمول، هنگامی که ساندبار را در محل انتخابی خود قرار دادید و آن را به منبع برق متصل کردید، می‌توانید آن را از طریق اتصال بی‌سیم یا بلوتوث به تلویزیون متصل کنید. البته اتصالات کابلی به تلویزیون نیز پشتیبانی می‌شود.

اما تنظیمات سینمای خانگی با چند بلندگو پیچیده‌تر است و به زمان بیشتری برای راه‌اندازی نیاز دارد. همچنین باید چیدمان کابل را به طور مؤثر مدیریت کنید تا نه تنها از نظر زیبایی ظاهری زیبا داشته باشد، بلکه از برخورد افراد با آنها و آسیب رساندن به بلندگوها جلوگیری شود.

البته اگر علاقمند به استفاده از هر دو مجموعه ساندبار و سینمای خانگی هستید، می‌توانید هر دو را در کنار هم داشته باشید.

سخن پایانی

با توجه به تفاوت ساندبار و سینمای خانگی، ساندبارها بدون شک، دستگاه‌های ساده اما بسیار کاربردی هستند. طراحی هوشمندانه و جمع و جور آنها در نمایندگی تعمیرات الجی این امکان را در اختیار شما قرار می‌دهد تا به راحتی در جلوی تلویزیون، قرار دهید. البته می‌توانید آن را به دیوار نصب کنید یا روی یک پایه در کنار تلویزیون قرار دهید. هیچ سیم بلندگوی وجود ندارد که بتوانید با دقت در گوشه‌های اتاق آنها را پنهان کنید و هیچ لیست گسترده‌ای از تنظیمات برای اجرا در طول راه‌اندازی اولیه وجود ندارد.

از نظر زیبایی شناختی، ساندبارها نیز می‌توانند گزینه جذابی باشند و برای مینیمالیست‌های جهان، این یک عامل مهم است. اما وقتی صحبت از یک تجربه صوتی فراگیر به میان می‌آید، سیستم سینمای خانگی برای برخی از کاربران گزینه ارجح است.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : -1

درباره ما
Profile Pic
در این وبلاگ قرار هست تا با لوازم صوتی بروز دنیا آشنا شوید و همچنین از تفاوت‌های سینما خانگی، ساندبار، پارتی باکس و اسپیکر با یکدیگر سر در بیاورید.
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 6
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 1
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 0
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 4
  • بازدید ماه : 14
  • بازدید سال : 218
  • بازدید کلی : 218
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی